Gå videre til hovedindholdet

Rosentur til Hamburg - del 1

Sent tirsdag aften kom jeg hjem efter nogle dejlige dage i Hamburg.


Jeg har været afsted med min mor - og en flok rosen entusiaster. Turen var arrangeret i samarbejde med Rosenselskabet og vores lokale planteskole. Det var min mor, der opdagede turen og spurgte om vi ikke skulle med - jo tak, sagde jeg 😎 


Vi har haft nogle skønne dage, oplevet en masse og jeg har taget mange billeder. Derfor vil jeg også dele turen op i flere indlæg, ellers bliver det alt for langt ;0)

Vi tog afsted tidligt søndag morgen og ankom i Hamburg til frokost tid. Den spiste vi ved havnen og herefter stod den på kanalrundfart ( i en meget lille turbåd - der mindede en smule om en mindre kinesisk fiskebåd!, men vi klarede det, selvom bølgerne slog ind over rælingen!). 



Hamburg har jo en kæmpe havn og det var meget spændende at se og høre om de store containerskibe. 




Vi sejlede også ind i de mindre kanaler og oplevede Hamburg fra vandsiden. Det kan anbefales - dog i en lidt større båd..smiler..

Mandag brugte vi formiddagen i "Planten un Blomen". Et fantastisk sted midt i Hamburg.
Parken byder på skønt legeområde til børn, mange hyggelige kroge og mindre haver, et stort drivhus ( som vi ikke fik besøgt ), europas største japanske have og så en rosenhave med ca. 300 forskellige roser ( har jeg læst mig til ).


 Jeg skriver et indlæg senere kun om parken - for der var virkelig mange smukke ting at vise frem ;0) 

  

Hamburg bar præg af at byen skulle være vært for G20 topmødet. .


 Mest i form af en masse betjente - både til fods og til hest, men vi oplevede ingen ballade, mens vi var der - heldigvis!


Mandag eftermiddag foregik på egen hånd i Hamburg. Vi valgte at spise en lækker sandwich ved vandet og gik herefter på shopping i byen ;0)




Tirsdag bød på besøg hos Tantau planteskole, hvor vi hørte om deres arbejde med udvikling af nye rosen sorter og fik en rundvisning på gartneriet. Herefter var der mulighed for at købe roser med hjem ( jeps, det blev til et par stykker..)
Utroligt spændende besøg og det kommer der også mere om i et andet indlæg ;0)


Dagen sluttede vi af i Uetersen Rosarium - endnu en smuk park, som I også kommer til at høre mere om senere..


Så gik turen hjemad mod DK - godt fyldt op med inspiration og dejlige oplevelser. Behøver jeg sige, der var ro i bussen det første stykke tid 😉







Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Verdens nemmeste småkager..

Igår var jeg hjemme med ungerne.. Ja egentlig var det meningen, at det kun skulle være lillesøster og mig der var hjemme - storebror skal jo passe sin skole ;0) Men sådan kom det ikke til at gå - vi sad nemlig fast med bilen for enden af vejen, da vi var på vej til skolen ( behøver jeg sige der særligt var én der jublede højt - smiler..). Så derfor endte det altså med at begge børn var hjemme - og det var rigtig hyggeligt.. Vi havde en stille og rolig dag - ungerne lavede perleplader, legede både ude og inde, så lidt film - og så bagte vi altså disse småkager, som vel nok er verdens nemmeste og et dejligt lille projekt som ungerne stort set kan klare selv ( til stor glæde og stolthed for dem..) Opskriften kommer her - hvis du selv skulle få lyst til et lille kage-bage projekt ;0) Havregryns småkager: 50 g smeltet smør 2 dl havregryn 1 ½ dl sukker 1 æg 1 spsk mel ½ tsk vaniliesukker 1 tsk bagepulver Smørret hældes over havregrynene og de øvrige ingrediense

Kastanjekrans

Jeg legede lidt med kastanjer igår aftes og her er resultatet: Lige nu hænger den på husvæggen, men den kan sagtens bruges liggende også.. Jeg er ikke helt sikker på den skal blive hængende her, men lige nu er det fint nok :0) Her lidt tættere på.. Prøv lige at se de smukke efterårsfarver.. Hvis du har lyst til at kaste dig ud i samme projekt, kommer her en kort vejledning: KASTANJEKRANS Materialer: * Halmkrans * Mos * Kastanjer - mange og i forskellige størrelser * Skallen fra kastanjer * Vinseltråd ( ståltråd på rulle..) * "Elefantråd" ( lidt tykkere ståltråd - købes i bundter ) - klippes i kortere stykker og bruges til at fastgøre kastanjerne.. ( stikkes i kastanjerne på samme måde, som når man laver kastanjedyr ) - skallerne har jeg kun fastgjort i spidsen.. Mos bindes på halmkransen med vinseltråden.. Herefter fastgøres kastanjer og skaller på kransen. De skal sidde tæt og så er det bare at "pusle" lidt og vende og dreje, så de sidder som du helst vil.

Bord dekoration

I går havde jeg besøg af 7 skønne tøser - og en lækker lille baby pige :0)  En god blanding af familie og veninder. Hold op hvor fik vi sladret og grinet - dejligt! Ren balsam for sjælen med sådanne stunder.. På bordet havde jeg lavet denne dekoration. Et gammelt bræt, pyntet med et par store bloklys, hortensia ( jeg aner en efterårs favorit blomst..) og små græskar.  Det hele er bare lagt på - dvs. ingen vand til hortensiaerne - de tørrer bare lige så stille ind. På græskarrene havde jeg, i hver ende af brættet, bundet et lille metal skilt med hver sin tekst..  En enkel og let dekoration, der er let at varierer efter årstiden og anledningen.